شرکت آموزشی و خدمات رایانه ای ویرا

 برای خرید لپ تاپ جدید چقدر باید هزینه کنم؟

هنگام خرید لپتاپ رده های قیمتی متفاوتی در دسترس است. اگر کمی بگردید لپتاپ های دست دوم تعمیر شده ای را با قیمت های پایین تر پیدا خواهید کرد. به غیر از مدل هایی که دارای تخفیف ویژه هستند، احتمالاً در محدوده قیمتی مناسب یک Chromebook یا یک دستگاه ویندوزی تعمیر شده پیدا خواهید کرد.

وقتی سراغ لپ تاپ با قیمت متوسط می روید، این قیمت همچنان در محدوده قیمتی پایین قرار دارد، اما در این محدوده می توانید مدل هایی با ویژگی های بهتری را پیدا کنید. در بیشتر موارد، وجود 4 تا 6 گیگابایت رم بیشترین مقدار رمی است که می توانید داشته باشید. این بدان معنی است که مهمترین اولویت های شما بایدCPU قوی و فضای هارد دیسک بالا باشد. اگر می پرسید لپ تاپ چه کاربردی دارد ؟ پاسخ این است که نحوه استفاده یا قابلیت های آن به CPU سیستم وابسته است.

در این محدوده قیمتی حتما اولویت ها را مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال، اگر سرعت را بر فضای ذخیره سازی ترجیح می دهید، باید لپ تاپ های قیمت متوسط با 128 گیگابایت حافظه SSD را به جای HDD معمولی 1 ترابایتی انتخاب کنید. لپ تاپ های قیمت بالا: با این قیمت، نباید هیچ ویژگی خاصی را از دست دهید و مطمئن شوید که هر آنچه می خواهید را به دست می آورید.

تنها استثنا در این زمینه این است که اولترابوکی را انتخاب کنید، که با حذف چندین ویژگی، طراحی بسیار سبک تری را ارائه دهد. شما همیشه باید در این محدوده قیمتی انتظار بهترین ویژگی ها را داشته باشید. به عنوان مثال، مطمئن شوید لپتاپی با صفحه کلید دارای نور پس زمینه، صفحه لمسی یا طرحی ترکیبی را پیدا کرده اید.

ویژگی های مهمی که باید هنگام خرید لپ تاپ در نظر بگیرید

cpu

سی پی یو یا پردازنده را معمولا مغز هر رایانه می دانند که یکی از مهم ترین اجزای کامپیوتر به حساب می آید که وظیفه آن پردازش اطلاعات می باشد.

از بهترین و قوی ترین سی پی یو برای لپ تاپ ها اینتل core i7 , core i5 می باشد.

لپ تاپ های امروزی دو هسته ای ، چهار هسته ای و هشت هسته ای هستند که باعث می شود سرعت پردازش بسیار بالایی داشته باشند.

RAM

در گذشته خیلی کم پیش می آمد که برای لپ تاپ هایمان به حافظه ای بیش تر از ۴ گیگ احتیاج داشته باشیم، اما امروزه حداقل این مقدار برای لپ تاپ ها ۸ گیگ است. ویژگی بسیار خوبی که در لپ تاپ ها جدیدا استفاده می شود این است که قابلیت ارتقا دارند و حتی حافظه آن ها افرایش پیدا می کند.

در حالی که معمولاً عملکرد کلی RAM  و CPU مورد توجه ترین عوامل هستند، با این وجود چندین مؤلفه دیگر نیز وجود دارد که باید آن ها را با دقت بررسی کنید. 

 ابعاد صفحه نمایش و وضوح صفحه لپتاپ

اندازه لپ تاپ ها از ۱۱.۶ اینچ شروع می شود و تا ۱۷.۳ اینچ  ادامه پیدا می کند. بیشتر سازندگان لپ تاپ های برند مثل اپل، ایسوس، ایسر و لنوو نمایشگر های ۱۳.۳ و ۱۵.۶ ارائه می دهند. اصطلاحات قدیمی مانند این جمله که “هرچه بزرگتر، بهتر ” معمولاً امروزه در هنگام خرید لپ تاپ به کار نمی رود. در بیشتر موارد، برای داشتن قابلیت حمل بیشتر، انتخاب مدل های کوچکتر توصیه می شود. این ها گزینه های معمول موجود در بازار هستند:
•    11 اینچ
•    12.5 اینچ
•    13 اینچ
•    14 اینچ
•    15 اینچ
•    17 اینچ

مهم است که به خاطر داشته باشید که هرچه سایز بزرگتر می شود، وزن نیز افزایش و طول عمر باتری لپ تاپ کاهش می یابد. صفحه های 17 اینچی معمولاً به گیمرهایی توصیه می شوند که با وصل بودن مداوم لپتاپ به برق مشکلی ندارند. برای برقراری تعادل بهتر بین عمر باتری و اندازه صفحه کلید و ابعاد نمایشگر، ما لپ تاپ های 12.5 اینچی – 14 اینچی را پیشنهاد می کنیم.

همچنین توجه به وضوح نمایشگر، به خصوص اگر قصد دیدن فیلم های فول اچ دی یا بازی های با کیفیت را دارید، مهم است. دو رزولوشن رایج موجود در بازار:

•    1366 x 768
•    1920 x 1080
 برای مشاهده تصاویر با کیفیت، توصیه می کنیم که به دنبال وضوح 1920 x 1080 باشید، اما ممکن است این کیفیت همیشه در مدل های ارزان قیمت در دسترس نباشد. اگر پول بیشتری دارید، می توانید وضوح بالاتری مانند رتینا، 3K  و 4K را نیز پیدا کنید.

    عامل فرم و شکل

در حالی که در گذشته لپ تاپ ها فقط از نوع – تاشوی استاندارد – بودند، اما اکنون چندین گزینه اصلی برای انتخاب دارید، از جمله:
•    تاشو عادی
•    تاشو که می تواند در موقعیت 180 درجه صاف قرار بگیرد
•    لولای هیبریدی 2 در 1 (360 درجه)
•    ترکیبی با صفحه کلید قابل جدا شدن
برای افرادی که مرتباً از برنامه های صفحه لمسی استفاده می کنند، یک مدل ترکیبی 2 در 1 می تواند یک انتخاب عالی باشد.
چرخاندن صفحه نمایش این لپتاپ ها، برای نمایش یک ویدیو به دوستان خود بسیار آسان است. اگر ترجیح می دهید با قلم بنویسید، نمی توانید انتظار عملکردی مانند یک تبلت را داشته باشید.
لپتاپ های هیبریدی معمولاً در اندازه های کوچکتر عرضه می شوند، اما اگر نمی توانید هزینه بالایی را بپردازید، می توانید مدل های 2 در 1 با نمایشگرهای 15 اینچی را نیز پیدا کنید. این مورد در کاربرد لب تاب از اهمیت بالایی برخوردار است.
وقتی بیشتر از تایپ کردن روی صفحه کلید از لپ تاپ خود به عنوان تبلت استفاده می کنید، توصیه می کنیم تا مدل جداشونده ای را تهیه کنید.
مهم نیست که چه مدلی را انتخاب می کنید، برای انتخاب لپتاپی با دوم، یک لپ تاپ با شاسی کاملاً آلومینیومی را انتخاب کنید زیرا نسبت به لپتاپ هایی با شاسی پلاستیکی دوام بالاتری دارد.

 مدل صفحه کلید

چه یک طرح تاشو استاندارد و چه یک مدل ترکیبی را انتخاب کنید، چندین مدل صفحه کلید در بازار عرضه می شود:
•    فشرده
•    کامل
•    دارای نور پس زمینه

در صفحه کلیدهای فشرده یا “سفری” معمولاً به منظور صرفه جویی در فضا، بخش قفل اعداد و 10 کلید در سمت راست حذف می شوند.

اگر می خواهید تا حداکثر قابلیت حمل را تجربه کنید، این مدلی است که باید انتخاب کنید. با این حال، برخی از کاربران طرح بندی صفحه کلید استاندارد را ترجیح می دهند.

در این صورت، به دنبال لپ تاپ هایی با طراحی کیبورد کامل باشید. با پایین آمدن ابعاد، این مورد به سختی یافت می شود، بنابراین برای داشتن صفحه کلید کامل ممکن است مجبور شوید تا صفحه نمایش 14 یا 15 اینچی را انتخاب کنید.

در مدل های بالاتر نیز به طور معمول از صفحه کلید دارای نور پس زمینه، به این معنی که هر کلیدی به طور جداگانه روشن است، استفاده می شود. اگر به کار شبانه می پردازید، نباید از این ویژگی غافل شوید، زیرا دقت فشردن کلیدها در تاریکی را بالا می برد.

در آخر، نحوه و مکان قرارگیری دکمه روشن/خاموش را مد نظر قرار دهید زیرا در مدل های مختلف متفاوت است.

این مسئله علاقه شخصی است، اما برخی از کاربران دوست ندارند تا دکمه روشن/خاموش را روی صفحه کلید خود داشته باشند.

   تاچ پد

بله، حتی تاچ پد نیز ممکن است در مدل های مختلف لپ تاپ متفاوت باشد! به طور کلی، چهار مدل کلی در بازار موجود است:
•    مرکزی
•    کناره
•    دو دکمه ای
•    ساده سازی شده

نکته اصلی که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که آیا تاچ پد در مرکز قرار دارد یا در سمت چپ لپتاپ جایگزاری شده است. این نکته فقط در صفحه کلیدهای کامل که 10 قسمت کلیدی در آن ها وجود دارد حائز اهمیت است.
توجه کنید که آیا تاچ پد لپ تاپ دارای دکمه های کلیک راست یا چپ است یا خیر. برخی از مدل های جدید دارای دکمه های جداگانه ای در قسمت پایینی تاچ پد نیستند و در عوض از صفحه لمسی ساده و بدون هیچ دکمه ای استفاده می کنند.
این پدها دقیقاً به همان روش گذشته کار می کنند، اما برخی از کاربران احساس لمس دکمه ها را ترجیح می دهند و اعمال کلیک راست بر روی تاچ پد ساده سازی شده را ناخوشایند می دانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا